Fråga: Hur bokar jag tid?
Svar: Du bokar tid enkelt via vår hemsida ( Boka tid här).
Du kan även kontakta kundtjänst via telefon 010 182 11 10 eller mejla info@audionomkliniken.se så
hjälper de dig att boka tid.
Fråga: Hur avbokar jag min tid?
Svar: Du kan avboka din tid senast 24 timmar innan besöket via länken du har fått i ditt
bekräftelse-sms.
Klicka på länken och fyll i ditt personnummer så fylls bokningsreferens i automatiskt.
Fråga: Vad händer om jag inte är nöjd?
Svar: Vårt mål är att du ska vara nöjd med dina hörselhjälpmedel. Som kund hos oss har du alltid 30
dagars
provtid där du får möjlighet att testa dina hörapparater i din hemmiljö.
Det är viktigt att du som användare regelbundet rengör dina hörapparater. Vi rekommenderar även att
du kontrollerar din hörsel hos oss regelbundet.
Fråga: Vad kostar ett hörselprov?
Svar: Varje besök hos oss kostar som ett vanligt vårdbesök, 275 kronor.
Fråga: Kan ni remittera till öronläkare?
Svar: Ja, vi har goda kontakter med Serafens Specialistmottagning som vi kan remittera till vid behov
av ytterligare vård.
Fråga: Behöver jag en remiss för att besöka er?
Svar: Nej, du behöver ingen remiss för att komma till oss. Dock tar vi bara emot personer över 18 år.
Barn hänvisar vi till Vårdcentralen.
Fråga: Hur lång tid tar det att vänja sig vid hörapparater?
Svar: Det brukar ta uppemot en månad att vänja sig vid sina nya hörapparater, men det kan även ta
längre tid beroende på nedsättning och användning. Om du har gått länge med en obehandlad
hörselnedsättning så kan det ta längre tid att vänja sig vid den nya ljudbilden.
Det är
viktigt att
du använder dina nya hörapparater hela dagen varje dag för att ge hjärnan möjlighet att vänja sig
vid den nya ljudbilden – då går tillvänjningen snabbare.
Fråga: Hur går det till att skaffa hörapparater?
Svar: Första steget är alltid ett hörseltest, där vi gör en noggrann mätning av din hörsel och
diskuterar
dina behov och önskemål. Baserat på resultatet får du en rekommendation på den bästa lösningen för
just
dig. Om du väljer att gå vidare med en hörapparat så hjälper din audionom dig att boka en tid för
utprovning där vi anpassar hörapparaten efter dina behov. Vi bokar även tid för en utvärdering för
att
säkerställa att du känner dig nöjd. Du kan välja mellan att låna eller köpa hörapparater, se flik ATT
VÄLJA HÖRAPPARATER
Fråga: Hur långa väntetider har ni?
Svar: Vi försöker hålla våra väntetider korta för att erbjuda dig snabb och lättillgänglig service.
Fråga: Behöver jag en remiss för att komma till er?
Svar: Nej, du behöver inte remiss för att komma till oss. Du kan boka en tid direkt via vår hemsida
eller via vår telefon för en hörselutredning eller en rådgivning, oavsett om du är privatperson
eller kommer via din arbetsgivare.
Fråga: Vad kostar en hörapparat hos er?
Svar: Du kan antingen låna hörapparater från Region Stockholms upphandla avtal för 600 kronor eller
köpa privat om du önskar prova en modell som inte finns på avtalet. Privata priser varierar beroende
på modell och tekniknivå.
Fråga: Vilka hörapparater erbjuder ni?
Svar: Vi erbjuder hörapparater från samtliga leverantörer på marknaden. Audionomen du träffar kommer
utifrån ditt hörselprov och behov ge en rekommendation på en hörapparat som passar just dig.
Fråga: Vad kostar hörselskydd?
Svar: Vi erbjuder både formgjutna och icke formgjutna hörselskydd som passar olika situationer och
ljudmiljöer. Icke formgjutna hörselskydd kostar från 300 kr. Formgjutna hörselskydd kostar mellan
1800–2800 kronor beroende på användningsområde. För exakt pris, vänligen kontakta oss eller besök
vår klinik.
Fråga: Min hörapparat går inte i gång, vad gör jag?
Svar: Om din hörapparat inte går i gång, kontrollera först om batteriet är ordentligt isatt och att
hörapparaten är ordentligt laddad. Om problem kvarstår är den vanligaste orsaken att smuts täpper
till ljudet. Testa att ta av domer och gör rent dem, samt byt filtret på dina hörapparater. Har du i
stället insatser så se över dem och gör rent i de ventilationshål som finns, samt byt slangen.
Upplever du fortfarande problem, vänligen kontakta vår kundtjänst.
Fråga: Jag kan inte koppla min hörapparat till telefonen, hur gör jag?
Svar: Kontrollera först att hörapparaterna fungerar (om inte, se ovan). Kontrollera sedan att
Bluetooth på din mobil är aktiverat och se över om dina hörapparater finns med i listan. Om du har
en Android mobil hittar du dina hörapparater under Inställningar och Bluetooth. Har du en Iphone och
hörapparater från Phonak hittar du dem också under Inställningar och Bluetooth. Har du en Iphone och
hörapparater från Signia, GN Resound, Widex eller Oticon hittar du dem under Inställningar -
Hjälpmedel - Hörapparater.
Fråga: Jobbar ni ihop med Synsam Hörsel?
Svar: Vi är sedan 2021 en del av Synsam Hörsel och erbjuder våra kunder hörselutredning och
utprovning i flera olika städer runt om i Sverige. Dessa kliniker är i dagsläget privata och där kan
du som köpt privat få hjälp vid behov. Vänligen se Synsams hemsida för mer information om vart du
hittar oss i resten av landet. https://www.synsam.se/horsel
Fråga: Jag har hört att man kan få demens om man inte tar hand om sin hörsel, stämmer det?
Svar: Det stämmer att det finns forskning som kopplar försämrad hörsel till en ökad risk för
kognitiva sjukdomar, inklusive demens. Om du har nedsatt hörsel och inte använder hörapparater kan
det leda till social isolering, minskad mental stimulans och ökad belastning på hjärnan, vilket i
sin tur kan öka risken för kognitiva sjukdomar. Att ta hand om hörseln genom att använda
hörapparater kan bidra till att minska dessa risker och förbättra din livskvalitet. Håll koll på din
hörsel och sök hjälp i tid om du upplever problem!
Fråga: Jag har hörapparater från en annan klinik, kan jag justera dem hos er?
Svar: Vi kan hjälpa dig att justera hörapparater som är köpta i Region Stockholm. Har du köpt
hörapparater hos en annan klinik i Stockholm och behöver reparera dem så ber vi dig vända dig till
den klinik du köpt dem från. Har du fått hörapparater från en annan Region, förutom våra egna
kliniker, ber vi dig vända dig till din hemregion för justering och reparation.