Fråga: Hur bokar jag tid?
                
             
            
                
                    Svar: Du bokar tid enkelt via vår hemsida ( Boka tid här).
                    Du kan även kontakta kundtjänst via telefon 010 182 11 10 eller mejla info@audionomkliniken.se så
                    hjälper de dig att boka tid.
                
             
            
                
                    
                    
                    Fråga: Hur avbokar jag min tid?
                
             
            
                Svar: Du kan avboka din tid senast 24 timmar innan besöket via länken du har fått i ditt
                    bekräftelse-sms.
                    Klicka på länken och fyll i ditt personnummer så fylls bokningsreferens i automatiskt. 
             
            
                
                    
                    
                    Fråga: Vad händer om jag inte är nöjd?
                
             
            
                Svar: Vårt mål är att du ska vara nöjd med dina hörselhjälpmedel. Som kund hos oss har du alltid 30
                    dagars
                    provtid där du får möjlighet att testa dina hörapparater i din hemmiljö. 
                Det är viktigt att du som användare regelbundet rengör dina hörapparater. Vi rekommenderar även att
                    du kontrollerar din hörsel hos oss regelbundet. 
             
            
                
                    
                    
                    Fråga: Vad kostar ett hörselprov?
                
             
            
                Svar: Alla besök kostar 275 kronor oavsett om du väljer att låna hörapparater eller köpa via Region
                    Stockholm. För dig som väljer att låna hörapparater och är över 85 år betalar du ingen
                    patientavgift.
             
            
                
                    
                    
                    Fråga: Kan ni remittera till öronläkare?
                
             
            
                Svar: Ja, vi har goda kontakter med Serafens Specialistmottagning som vi kan remittera till vid behov
                    av ytterligare vård.
             
            
                
                    
                    
                    Fråga: Behöver jag en remiss för att besöka er?
                
             
            
                Svar: Nej, du behöver ingen remiss för att komma till oss. Dock tar vi bara emot personer över 18 år.
                    Barn hänvisar vi till Vårdcentralen.
                
             
            
                
                    
                    
                    Fråga: Hur lång tid tar det att vänja sig vid hörapparater?
                
             
            
                Svar: Det brukar ta uppemot en månad att vänja sig vid sina nya hörapparater, men det kan även ta
                    längre tid beroende på nedsättning och användning. Om du har gått länge med en obehandlad
                    hörselnedsättning så kan det ta längre tid att vänja sig vid den nya ljudbilden.
 Det är
                    viktigt att
                    du använder dina nya hörapparater hela dagen varje dag för att ge hjärnan möjlighet att vänja sig
                    vid den nya ljudbilden – då går tillvänjningen snabbare.
             
            
                
                    
                    
                    Fråga: Hur går det till att skaffa hörapparater?
                
             
            
                Svar: Första steget är alltid ett hörseltest, där vi gör en noggrann mätning av din hörsel och
                    diskuterar
                    dina behov och önskemål. Baserat på resultatet får du en rekommendation på den bästa lösningen för
                    just
                    dig. Om du väljer att gå vidare med en hörapparat så hjälper din audionom dig att boka en tid för
                    utprovning där vi anpassar hörapparaten efter dina behov. Vi bokar även tid för en utvärdering för
                    att
                    säkerställa att du känner dig nöjd. Du kan välja mellan att låna eller köpa hörapparater, se flik ATT
                        VÄLJA HÖRAPPARATER 
             
            
                
                    
                    
                    Fråga: Hur långa väntetider har ni?
                
             
            
                Svar: Vi försöker hålla våra väntetider korta för att erbjuda dig snabb och lättillgänglig service.
                
             
            
                
                    
                    
                    Fråga: Behöver jag en remiss för att komma till er?
                
             
            
                Svar: Nej, du behöver inte remiss för att komma till oss. Du kan boka en tid direkt via vår hemsida
                    eller via vår telefon för en hörselutredning eller en rådgivning, oavsett om du är privatperson
                    eller kommer via din arbetsgivare.
                
             
            
                
                    
                    
                    Fråga: Vad kostar en hörapparat hos er?
                
             
            
                Svar: Du kan antingen låna hörapparater från Region Stockholms upphandlade avtal för en
                    hjälpmedelsavgift på 600 kronor. Du kan även välja att köpa privat en hörapparat som ligger utanför
                    avtalet, kostnaden varierar beroende på modell och tekniknivå.
                
             
            
                
                    
                    
                    Fråga: Vilka hörapparater erbjuder ni?
                
             
            
                Svar: Vi erbjuder hörapparater från samtliga leverantörer på marknaden. Audionomen du träffar kommer
                    utifrån ditt hörselprov och behov ge en rekommendation på en hörapparat som passar just dig.
                
             
            
                
                    
                    
                    Fråga: Vad kostar hörselskydd?
                
             
            
                Svar: Vi erbjuder både formgjutna och icke formgjutna hörselskydd som passar olika situationer och
                    ljudmiljöer. Icke formgjutna hörselskydd kostar från 300 kr. Formgjutna hörselskydd kostar mellan
                    1800–2800 kronor beroende på användningsområde. För exakt pris, vänligen kontakta oss eller besök
                    vår klinik.
                
             
            
                
                    
                    
                    Fråga: Min hörapparat går inte i gång, vad gör jag?
                
             
            
                Svar: Om din hörapparat inte går i gång, kontrollera först om batteriet är ordentligt isatt och att
                    hörapparaten är ordentligt laddad. Om problem kvarstår är den vanligaste orsaken att smuts täpper
                    till ljudet. Testa att ta av domer och gör rent dem, samt byt filtret på dina hörapparater. Har du i
                    stället insatser så se över dem och gör rent i de ventilationshål som finns, samt byt slangen.
                    Upplever du fortfarande problem, vänligen kontakta vår kundtjänst.
                
             
            
                
                    
                    
                    Fråga: Jag kan inte koppla min hörapparat till telefonen, hur gör jag?
                
             
            
                Svar: Kontrollera först att hörapparaterna fungerar (om inte, se ovan). Kontrollera sedan att
                    Bluetooth på din mobil är aktiverat och se över om dina hörapparater finns med i listan. Om du har
                    en Android mobil hittar du dina hörapparater under Inställningar och Bluetooth. Har du en Iphone och
                    hörapparater från Phonak hittar du dem också under Inställningar och Bluetooth. Har du en Iphone och
                    hörapparater från Signia, GN Resound, Widex eller Oticon hittar du dem under Inställningar -
                    Hjälpmedel - Hörapparater.
                
             
            
                
                    
                    
                    Fråga: Jobbar ni ihop med Synsam Hörsel?
                
             
            
                Svar: Vi är sedan 2021 en del av Synsam Hörsel och erbjuder våra kunder hörselutredning och
                    utprovning i flera olika städer runt om i Sverige. Dessa kliniker är i dagsläget privata och där kan
                    du som köpt privat få hjälp vid behov. Vänligen se Synsams hemsida för mer information om vart du
                    hittar oss i resten av landet. https://www.synsam.se/horsel
                
             
            
                
                    
                    
                    Fråga: Jag har hört att man kan få demens om man inte tar hand om sin hörsel, stämmer det?
                
             
            
                Svar: Det stämmer att det finns forskning som kopplar försämrad hörsel till en ökad risk för
                    kognitiva sjukdomar, inklusive demens. Om du har nedsatt hörsel och inte använder hörapparater kan
                    det leda till social isolering, minskad mental stimulans och ökad belastning på hjärnan, vilket i
                    sin tur kan öka risken för kognitiva sjukdomar. Att ta hand om hörseln genom att använda
                    hörapparater kan bidra till att minska dessa risker och förbättra din livskvalitet. Håll koll på din
                    hörsel och sök hjälp i tid om du upplever problem!
                
             
            
                
                    
                    
                    Fråga: Jag har hörapparater från en annan klinik, kan jag justera dem hos er?
                
             
            
                Svar: Vi kan hjälpa dig att justera hörapparater som är köpta i Region Stockholm. Har du köpt
                    hörapparater hos en annan klinik i Stockholm och behöver reparera dem så ber vi dig vända dig till
                    den klinik du köpt dem från. Har du fått hörapparater från en annan Region, förutom våra egna
                    kliniker, ber vi dig vända dig till din hemregion för justering och reparation.